|
|
|
- Den nya jorden |
D |
en nuvarande tidsåldern - Harmagedon - Tusenårsriket - Yttersta domen - Nya himlar ny jord...
I
UPPENBARELSEBOKEN FINNS EN VISS KRONOLOGI. Många har försökt
beskriva denna kronologi i detalj, men det verkar inte som om
Författaren vill att vi skall göra det. Det finns luckor
i kalendariet, och ibland verkar beskrivningen övergå
i tillbakablickar mitt i vad man kunde trott var framtidsskildringar.
Trots denna medvetna svårtyddhet (Gud vill ju inte att fienden
skall få veta avgörande tider och stunder), så
finns det några avsnitt som vi med säkerhet kan veta
tillhör en viss tid i den kommande historien.
T.ex bokens tre sista kapitel, som skildrar vad som skall ske
från och med tusenårsrikets inträdande, och fram
till det eviga rikets inledning.
Dessa kan vi ta och följa lite närmare.
TUSENÅRSRIKET föregås av en stor katastrof
över jorden, då den nuvarande tidsålderns ondskefulla
civilisation går under och lämnar rum för en ny,
välsignad civilisation där det jordiska Jerusalem blir
huvudstad, och där de överlevande bland det judiska
folket får en framträdande roll, tillsammans med utvalda
skaror ur andra folk.
I samband med Harmagedon, denna världens sista globala uppror
mot Gud och hans smorda, kommer Jesus för att hämta
sin församling undan vredesdomen, och för att sedan
låta omnämnda dom gå över jorden.
Harmagedon kommer inte att innebära jordens fullständiga
undergång. Vad som sker är en seismisk ytomdaning i
likhet med syndafloden, fast denna gång genom eld. Det handlar
om jordbävningar i stora mått över hela jorden,
meteornedslag, kraftiga soleruptioner, etc. Detta finns beskrivet
i många av både GT:s och NT:s profetior.
När detta pågår kommer Kristi församling
att vara i paradiset, firande bröllop med Jesus, och inväntande
stunden när det är dags för dem alla, tillsammans
med de utvalda änglarna, att återvända till jorden
för tusenårsrikets upprättande.
När de överlevande människorna kryper upp ur
sina hålor den dagen, kommer de att mötas av ett sjufalt
klarare solljus, och av en härlighet över planeten de
aldrig känt förr, såvida de inte varit med på
ett riktigt härligt väckelsemöte någon gång.
Det blir en klimatförändring av mått på
jorden, plus det att djurens vilddjursinstinkt skall tas bort
i ett enda nu, genom en akt av Gud. När den Helige Ande blir
utgjuten globalt, som ett hav över jorden, så kommer
friden att råda här, så starkt att ingen längre
skall tänka på att ta till vapen eller använda
sina huggtänder. Det kommer att finnas energirik vegetabilisk
föda i överflöd, och åkrar och fält
kommer att digna av frukt och säd. Alla kommer att vara så
mätta att de inte ens skulle orka strida, om de ville.
Denna ymniga period och detta rike kommer att vara i tusen år, och det är möjligt att man skulle kunna utröna mer om det genom att specialstudera profetiorna, men det är inte meningen här. Vi har ännu härligare ting att utforska.
MOT SLUTET AV DE TUSEN ÅREN närmar
sig en ny katastrof, denna gång av ett helt annat och nytt
slag. Nu handlar det inte bara om att jordens yta skall möbleras
om, och globala klimatförändringar. Nu kommer hela jordklotet
att brännas upp och smälta av hetta, tillsammans med
övriga himlakroppar, i en astronomisk katastrof. Hur stor
denna blir och hur långt utanför vårt solsystem
den sträcker sig framgår väl inte i Skriften,
men av vissa ställen i Upp. verkar det som om katastrofen
trots allt blir "lokal", dvs antingen handlar det om
vårt solsystem, eller möjligen om vår galax.
Vad som sker när en stjärna har bränt slut på sitt bränsle passar in på beskrivningen i 2 Petr. 3. Då bildas planetariska nebulosor, stora stoftmoln som slungas ut med kraft ur stjärnan. Likna det vid en fotogenlampa med fladdrande låga, som börjar få slut på bränsle. Detta medför naturligtvis att alla planeterna i vårt system förbränns av hettan från den oroliga, upphettade, svällande solen. Enligt Petrus blir hettan så stark att himlakropparna först kommer att smälta och bli till lava, innan de till slut upplöses, dvs förångas.
Ja, då finns det inte mycket plats för en människa här längre. Vad gör vi då? Vi kan inte göra så mycket, men Gud kan. Han kommer då att upprätta en revisionsbyrå någonstans här i närheten, och där kalla fram alla människor som någonsin levt. Det är detta som kallas Den yttersta domen. När räkenskapen är klar släpper det tillfälliga gravitationsfältet, och de gudlösa sugs in i det förbrända, ödelagda solsystemet (eller i galaxens brinnande centrum om så är fallet), och ner i ett bottenlöst, evigt, brinnande, kolsvart mörker, där tiden står stilla eller går baklänges.
Detta skeende har vi som är frälsta ingen del i,
förutom som meddomare eller åskådare. Vi är
redan rannsakade, dömda och frikända, genom Jesu blod.
Vår räkenskaps dag har då redan varit, och vi
är i Guds tjänst, med änglaauktoritet och jämförlig
kapacitet.
Vid den yttersta domen blir ingen frikänd, där är
alla dömda på förhand. Vad som skall utmätas
är straffens grad och intensitet, kanhända också
nivå, i de ändlösa djupen.
...
NÅVÄL, DETTA VAR BARA INLEDNINGEN
till det denna artikel skall handla om. Vad som skall följa
är en beskrivning av den nya jorden, där friden skall
råda för evigt, i ett paradis som aldrig tar slut.
Detta finns alltså skildrat i Uppenbarelseboken, efter det
20:e kapitlet, som handlade om tusenårsriket och den yttersta
domen. Då är vi förbi med den yttersta domen och
den tillfälliga revisionsbyrån är nedplockad och
hoppackad.
I 21:a kapitlet får Johannes se vad som sker därefter, när rymden här (eller överallt?) är rensad på ondska, och då bara rättfärdighet finns kvar i frihet. Då kommer den nya jorden ner från himlen, för att bli den förhärligade mänsklighetens eviga boning. Vi får dela den med änglarna, men det tror jag ingen har något emot, vi har ju så mycket gemensamt med dem.
Här skall följa en uttydning, där vissa partier
är solklara och enkla att förstå, medan några
är mer svårtydda. Om just de tankarna skulle vara felaktiga
så får läsaren se dem som fromma spekulationer.
Inget slås fast i det avseendet, men det är inte förbjudet
att se om en teori eller gissning kan vara riktig. Var och en
får pröva inför Jesus, i den helige Ande, om just
de tydningarna känns rätt och är överensstämmande
med Ordet i sin helhet.
...
MEDELTIDENS INVERKAN PÅ BIBELTOLKNINGAR
FÖRST DOCK EN LITEN UTSVÄVNING
kring vad våra begrepp innebär. Vad Johannes beskrev
måste ju ha varit begränsat av vad han i sin livstid
kände till om rymden och himlarna. Kanhända kan vi nu,
sedan vi genom teleskop och via rymdfärder fått se
lite mer där ute, förstå och känna igen ett
och annat ur gamla "himlaskildringar".
Medeltida "helgons" gnostiskt
influerade upplevelser kan ha gett upphov till en "förandligad"
syn på de himmelska tingen.
|
Så hade det inte varit från början. Både i GT och i NT framträder änglar med fysisk gestalt, om än överjordisk fysisk gestalt. Som sagts i tidigare artiklar om bibelkosmologin, så åt de, färdades i farkoster, kunde ibland t.o.m para sig med människor och få barn med dem, och de var så lika människor att de ofta förväxlades med dem.
Jämsides med GT och NT sade också antikens religioner detsamma. Deras "gudar", som mestadels bör ha ingått i en annan eskader, dvs mörkrets bleknade härar, skildrades i myterna också som påtagligt fysiska varelser, som kom i eldvagnar och blev mottagna med stor ära och gavs många ynnestar och tillfällen till jordiska förlustelser.
Det synes alltså som om den mörka medeltiden också var mörk i det här avseendet. Synen på de himmelska tingen förändrades, förmörkades, blev otydlig, formlös, utan vare sig andlig eller profetisk substans. Det blev en fantasivärld, med stor inbillningskraft och väldigt lite av verkliga upplevelser. Ingen åt middag med änglar längre eller följde deras farkoster i skyn. Änglar blev harmlösa figurer i rosa med dunvingar och likställda med sagofigurer. De himmelska tingen tedde sig avlägsna, förmodades finnas i andra dimensioner, utan räckvidd för den mänskliga fattningsförmågan.
Då Bibelns hjältar mötte sina änglar krävdes det dock inga andliga övningar dessförinnan. De kom bara, på Guds uppdrag, till vanliga människor, för att meddela viktiga ting i Guds rådslut. Och därför hette de också änglar, sändebud.
Men nog om det. När Johannes fick sin uppenbarelse hade
den trots allt föregåtts av vissa vedermödor för
honom. Han satt ju fängslad på Patmos för sina
predikningars skull. En fängelsevistelse på den tiden
bör ha varit plågsam och kunnat liknas vid en fasta.
Likväl var det inga hallucinationer aposteln upplevde, eller
inbillade änglasyner. Det han fick se var så påtagligt,
så tredimensionellt, så verbalt, så väl
beskrivet och levande, att det blev en hel bok av det.
...
VI ÄR ALLTSÅ FRAMME VID DET
NÄST SISTA KAPITLET, där den nya jorden och de nya himlarna
visas för Johannes. Låt oss gå igenom hans ord,
stycke för stycke, med kommentarer/uttydningar där emellan:
Och
jag såg en stor vit tron och honom som satt därpå;
och för hans ansikte flydde jord och himmel, och ingen plats
blev funnen för dem. |
Det där var alltså en kort resummé från
föregående kapitlet, för sammanhangets skull.
UPPENBARELSEBOKEN
Kap 21 Och
jag såg en ny himmel och en ny jord; ty den förra
himmelen och den förra jorden voro förgångna,
och havet fanns icke mer.
|
VAD ÄR DET Johannes ser här egentligen?
Att det inte är vår nuvarande jord är alldeles
uppenbart, eftersom den är förgången, den existerar
inte längre (vers 1). Nu ser han en stad komma ner
från himlen. Vanligtvis har man tolkat detta som att "staden"
har sänks ner på ett jordklot och landat där.
Hur denna stad i så fall har kunnat transporteras genom
rymden har man inte brytt sig om att förklara. Det har skett
så bara.
Det låter inte som en bra uttydning, en stor stad som bara
svävar fram i rymden... man föreställer sig att
det sticker ut rör undertill och hänger lösa ledningar
från gapande källarvåningar. En stad behöver
ju ett fundament att stå på. Bibeln säger att
den här staden har fasta grundvalar. På andra ställen
sägs att den är byggd på Sions berg. Var finns
berget i den nämnda tolkningen, kommer det åkande separat?
Nej, så här måste det vara: Staden är
den nya jorden. Det är den nya jorden som kommer ner
från himlen, med berget och staden därpå. Det
sägs ingenstans att staden landar på marken, snarare
bör det vara så att planeten med sin stad lägger
sig i bana runt en stjärna som den fått sig tilldelad.
Antingen det eller så kommer den tillsammans med stjärnan
och lägger sig i bana i galaxen.
Och jag hörde en stark röst
från tronen säga: "Se, nu står Guds tabernakel
bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skola
vara hans folk; ja, Gud själv skall vara hos dem
|
HÄR SÄGS att Guds tabernakel, dvs hans "tält",
nu står bland människorna. Detta betyder bara att Guds
härlighet är utgjuten över den nya jorden och att
hela atmosfären är som ett tält fyllt av den Helige
Ande. De här beskrivningarna handlar aldrig om att Gud personligen,
till sin egen gestalt, bor bland människorna. Det går
inte för sig, eftersom inte ens himlarnas himmel kan rymma
honom. Vad som sker är alltså "bara" att
vi får en mycket mycket starkare Gudsnärvaro och uppenbarelse
av honom, i denna nya tillvaro. Gud Fadern kommer att kunna ses,
i sin härlighetsskepnad, som man ibland såg honom i
GT, dvs "på ryggen", dvs vi kan se skenet av hans,
eller hans ängels, gestalt. Men Hans egen personliga tillvaro
är utanför allt och omspänner allt. Honom kan ingen
skapad varelse se eller omfatta till fullo. Sonen kan det, för
han är själv Gud och innehar med Fadern allmakten och
allseendet, tillsammans med den Helige Ande.
Men Sonen, Jesus, HONOM kommer vi att få se och ta på
i denna nya tillvaro. Tack och lov och pris ske Gud för det.
För där skall också han bo (det gör han ju
redan), i sin förstfödda förhärligade människokropp,
och sitta på tronen, Lammets tron, och bli tillbedd av människor
och änglar. Detta är hans boning, hans residens, hans
palats, och hans älskade församlings hemvist och högkvarter.
Det blir som det står, ingen död, inga tårar,
ingen klagan eller sorg eller plåga. Bara härlighet,
lovprisning, välsignelse och heliga uppdrag, som ligger och
väntar.
Och en av de sju änglarna med
de sju skålar, som voro fulla med de sju sista plågorna,
kom och talade till mig och sade: "Kom hit, så skall
jag visa dig bruden, Lammets hustru."
|
Johannes blev förd i anden upp på
ett stort och högt berg. Om vi försöker tänka
oss hur han upplevde denna färd, så får vi föreställa
oss att den gick hastigt. När han alltså närmade
sig den nya jorden, måste den ha tett sig som ett stort
och högt berg som tornade upp sig inför honom. När
han kom ännu närmare såg han den genomskinliga
atmosfären, han kanske såg hav som glittrade i solljus,
kontinenter som skimrade i olika vackra färger. Astronauter
som betraktat jorden ute ifrån rymden har beskrivit den
som en ädelsten. Flera av dem har haft andliga upplevelser
i samband med dessa syner av vår jord.
Då kan vi tänka oss vad Johannes måste ha känt
när han såg denna skapelse.
På ännu närmare håll bör också
själva staden med dess bebyggelse ha trätt fram.
Den hade en stor och hög mur
med tolv portar, och vid portarna stodo tolv änglar, och
över portarna voro skrivna namn: namnen på Israels
barns tolv stammar.
|
MUREN som Johannes beskriver här fordrar en beskrivning och
fundering för sig. Varför behöver denna stad en
mur? Ondskan är ju tillintetgjord, döden finns inte
längre, inga faror hotar. Var det en verklig stadsmur Johannes
såg, eller beskrev han något annat, något som
han inte hade ord för?
Kanhända har denna planet en RING, som Saturnus. En sådan
ring skulle kunna beskrivas som en mur som omgärdar planeten
och staden.
Och de tolv portarna kunde vara antingen månar runt planeten,
eller andra planeter i samma solsystem. Vid portarna stod tolv
änglar står det. Dessa var uppenbarligen väktare,
men vad skulle de vakta ifrån? I astronomin har man upptäckt
att de yttre planeterna i vårt solsystem fungerar som beskyddare
av vår jord. Om inte Jupiter och Saturnus hade funnits,
skulle många kometer, asteroider och småplaneter ha
kunnat komma in i solsystemets inre delar och kolliderat med jorden
och ödelagt den. Nu har de i stället fångats upp
av de stora jätteplaneternas tyngdkraft och antingen slungats
bort ifrån vårt system, eller dragits in i "väktarna"
och förintats där. Kanske det är sådana "portar"
och "murar" Johannes beskriver, fast med de ord han
kände till, hämtade från sin tid.
Om man tänker sig att det svävar tolv himlakoppar, antingen
runt planeten eller runt stjärnan, kan beskrivningen av de
tolv portarna stämma in på det. Tre i öster, tre
i väster, osv.
Och att stadsmuren, eller i så fall
ringen, hade tolv grundstenar, kan då syfta på dess
skikt. Tittar man på bilder av Saturnus ring, så består
den av många ringar, med glipor emellan. Ringarna består
av stenar eller isblock, som ligger i bana runt planeten i så
stor mängd, att de på avstånd ser ut som en skiva.
Johannes beskriver tolv lager med olika ädelstenar. Kanske
det är ringarna han ser, som ligger samlade i skikt efter
skikt.
Med sin blick i synen kunde Johannes "zooma" (jmfr Luk.
16) in till närbilder på ringarna och kanske se juvelerna
sväva där, glittrande i stjärnans ljus, kanske
också upplysta av planetens eget härlighetsljus.
Och han som talade till mig hade
en gyllene mätstång för att därmed mäta
staden och dess portar och dess mur.
|
Det här är intressant. Stadens form verkar enligt vår
översättning vara fyrkantig - åt alla håll!
Det verkar lite underligt med en sådan stad. Fyrkantig i
längd och bredd kan man förstå, men i höjd?
Som en kub alltså. Har du sett en sådan stad någon
gång? Nej, här har nog översättarna missförstått
grundtexten. Vi får se vad King James säger i stället:
And the city lieth foursquare, and the length is as large as the breadth: and he measured the city with the reed, twelve thousand furlongs. The length and the breadth and the height of it are equal. (Rev. 21:16)
|
Sedan har vi några förklaringar från olika bibelkommentarer:
"To the four corners of the world, from whence its inhabitants come, ...denotes the regularity, uniformity, perfection, and immovableness of it."
"A foursquare figure has equal sides, and outright corners, and therefore the Greeks call by this name those things that are steady, and of continuance and perfect."
"Lieth foursquare" (tetragwnoß keitai). Present middle indicative of keimai. The predicate adjective is from tetra (Aeolic for tessareß four) and gwnoß (gwnia corner, Matthew 6:5) here only in N.T. As in Ezekiel 48:16,20. It is a tetragon or quadrilateral quadrangle (Revelation 21:12). The length thereof is as great as the breadth (to mhkoß authß oson to platoß). It is rectangular, both walls and city within. Babylon, according to Herodotus, was a square, each side being 120 stadia. Diodorus Siculus says that Nineveh was also foursquare.
...
Det framkommer alltså här, för det första,
att grundtexten inte säger "fyrkantig", utan fyrhörnig.
Jämför det med uttrycket "jordens fyra hörn"
i versarna nedan, och bilden blir en annan:
Sedan såg jag fyra änglar stå vid jordens fyra hörn och hålla tillbaka jordens fyra vindar, för att ingen vind skulle blåsa över jorden eller över havet eller mot något träd. (Upp. 7:1) Han skall då gå ut för att förvilla de folk som bo vid jordens fyra hörn, Gog och Magog, och samla dem till den stundande striden; och de äro till antalet såsom sanden i havet. (Upp. 20:8)
|
Johannes kan alltså mena, precis som i versarna ovan, att
staden ligger utsträckt över hela planeten. De grekiska
orden i dessa versar är desamma som används i 21:16,
om än i något annorlunda former.
De svenska översättarna har väl sett sig tvungna att göra en tolkning av grundtexten här, men troligen tolkat den fel. Grekiskan och engelskan säger helt enkelt "lieth foursquare" = ligger fyrhörnigt. Det syftar snarare, som ovan nämnts, på något "heltäckande", "allomfattande". Ja, varför inte "globalt", eller "sträckande sig åt alla håll" -
Enligt en annan tolkning kan staden vara byggd som en pyramid.
Då är längden och bredden och höjden lika.
Det är en bra förklaring, men samma dimensioner gäller
även för en glob. Jag tror som tidigare sagts att "staden"
är den nya jorden, som i så fall alltså kommer
att vara globalt bebyggd. En pyramid av den storlek som nämns
i texten, byggd på jorden, skulle sticka upp långt
över atmosfären och skapa obalans i planetrotationen.
Det verkar inte troligt.
Nej, "längd, bredd och höjd" syftar ju, som
också sades i en av de engelska kommentarerna, på
något som är utan gräns, något allomfattande
och helt. Som en global stad.
Och är det inte så vi ritar våra världskartor
förresten, med fyra hörn, trots att vi vet att jorden
är rund?
"Och staden ligger fyrhörnigt" = sträcker
sig till åt alla håll - globalt. Visst är
det så Johannes menar!
...
Och stadsmuren var byggd av jaspis,
men staden själv var av rent guld, likt rent glas.
|
HÄR BEHÖVER MAN VARA JUVELERARE för
att förstå vad Johannes skriver om. Tydligen var han
det, eller så fick han en snabblektion. Det är nog
inte många idag som känner till och kan identifiera
de tolv ädelstenar som nämns här. Jaspis kan i
alla fall vara kristallklar. Den kan också skifta i guld
eller andra färger, men har oftast en genomskinlig yta. Ser
man jorden utifrån rymden är den genomskinlig, glansig,
och under ytan ser man sköna konturer av kontinenter träda
fram, i ett skimmer av pastellfärger. En bättre beskrivning
än att kalla den en ädelsten går väl inte
att komma upp med. Johannes hade ju aldrig sett en planet förut,
så han fick ta till ord som läsarna skulle ha en chans
att förstå. "Tänk er en ädelsten,
kristallklar jaspis, med ett skimmer av guld inuti. Så såg
staden ut, det himmelska Jerusalem, när jag såg det
i min syn."
Sedan zoomar han in på ringens/murens stenar igen, och beskriver varje lager specifikt. När man ser bilder av Saturnus och dess ringar kan man få liknande associationer. När vi en gång får se ännu mer detaljerade bilder av Saturnus ringsystem, kanske Johannes beskrivning blir slående i sin likhet.
Att han sedan beskriver de tolv portarna som pärlor
verkar bekräfta att det verkligen handlar om himlakroppar.
Grundtextens ord för port syftar inte på själva
öppningen i en mur, utan på den överbyggnad med
ett bemannat vakttorn i en mur, där ingången finns.
Det är svårt att föreställa sig en stadsmur
med vita pärlor som portar. Det skulle ju se väldigt
konstigt ut - jättelika runda pärlor med vaktkamrar
och en portgång utskuren, på jämna avstånd
i en stor stadsmur. Nej, det kan Johannes inte ha menat. Vad förutom
ädelstenar liknar himlakroppar? Jo, pärlor. De "pärlor"
Johannes ser kan alltså vara antingen Paradisets egna månar,
eller dess solsystems övriga planeter, som strålar
i skyn.
Vi har ju själva just en sådan pärla strålande
i skyn: Venus. Den ser ut som en pärla, och det är säkert
detta Johannes menar. Kanske dessa himlakroppar ligger närmare,
strålar klarare och har lite större yta, så att
de framträder som tolv vackra pärlor i skyn, svävande
in och ut mellan de tolv ringarna runt det himmelska Jerusalem.
Sedan var väl Johannes nere på marknivå och såg huvudgatan i staden, skimrande i guld, badande i ljus från Guds härlighets tronstol, där Jesus sitter och sänder ut sin godhet i atmosfären.
Och jag såg i den intet tempel,
ty Herren Gud, den Allsmäktige, är dess tempel, han
och Lammet.
|
Många profeter har glatts över orden att denna stad
och planet inte skall ha några tempel eller kyrkor. Den
kommer ej heller att behöva sol eller måne - det betyder
inte att sol och måne inte finns där - men Guds härlighet
kommer själv att vara planetens inre ljuskälla. Det
blir ett ljus som finns överallt på en gång.
Folk som haft "nära döden-upplevelser" eller
blivit uppryckta i himlen har sagt att det finns inga skuggor
där, ljuset är överallt. Så tycks det vara.
Johannes får veta att det inte skall finnas någon
natt där. Dvs det blir aldrig mörkt, nattsvart. Däremot
kommer det naturligtvis att finnas dag och "natt" i
förhållande till planetens rotation kring sin egen
axel, när solljuset bara når ena sidan åt gången.
Det kommer också att finnas månader och tolvmånaders-år,
som vi ser längre fram i versarna.
Stadsbebyggelsen blir global, men självklart kommer det också att finnas landsbygd och stora jordbruksområden, där de förhärligade folken arbetar och utvinner föda och kanske också mineraler. Sedan kommer de och frambär offer och rikedomar i huvudstaden.
UPPENBARELSEBOKEN Kap 22 Och han visade mig en ström
med vatten, klar som kristall. Den gick ut från Guds och
Lammets tron
|
SÅ FORTSÄTTER den underbara
beskrivningen med Livets flod och allén av livsträd
längs den stora tvåfiliga avenyn. Även här,
mitt i staden, sysslar man med odling som vi ser. Man hämtar
tolv skördar om året från Livets träd. Det
är trädet som ger evigt liv det, som vi minns från
skapelseberättelsen. Och om man skadar sig, om man nu kan
det här, så tar man bara ett av livsträdens blad
och lägger på såret, så läks det med
en gång. Perfekt.
Och ingen förbannelse skall vara mer. Nej hur skulle någon
kunna bli "förbannad" där? Så härligt
som det måste vara, för alla utan undantag. Det blir
idel välsignelser, på gator och torg och i hemmen.
Och olika uppgifter skall vi få. Vissa skall stå inför tronen, Lammets tron alltså, och tjäna honom med sång, musik och lovprisning, i ett skiftgående hallelujamöte. (Folket i himlen ropar HALLELUJA och skäms inte ett dugg för det). Andra kan få liknande uppdrag som änglarna nu har. Vi kan få ge oss ut på färder till andra stjärnsystem, för att ordna och dona med saker och ting där. Vem vet vad den Himmelske Fadern har för planer med detta stora universum, och vad som pågår eller en gång skall pågå, i alla de världar och himmelska boningar som måste finnas grundlagda i oräkneliga stjärnsystem?
Sedan följer avslutningen av Uppenbarelsen, och det är Jesus själv som förkunnar en klassisk, "svavelosande" predikan, som får tala för sig själv här, innan Johannes avslutar med sin brudbön:
Saliga äro de som två
sina kläder för att få rätt att äta
av livets träd och att gå in i staden genom dess portar.
|
EFTER DETTA finns inte mycket mer att
tillägga. Absolut inte till texten, som vi läste. Däremot
är det ju tillåtet med reflektioner och andliga funderingar
kring densamma. Vilken brudesjäl är inte nyfiken på
det framtida, utlovade hemmet? Det skulle bara fattas att Kristi
brud inte "fantiserar" om Brudgummens hem, som hon så
ofta hört och läst om, sjungit om och längtat till.
Det Gud har lovat och förberett åt sin segrande utvalda
skara kommer inte att göra någon besviken, det kan
vi vara förvissade om. Det kommer att motsvara allt det vår
själ här saknade, och mycket mera. JESUS kommer att
vara ständigt närvarande, både fysiskt och andligt,
och ljuset från Gud kommer att stråla med en glans
som får vår nuvarande sol att blekna och blygas. Så
säger Skriften, och då förstår vi att himlen
är en dejlig plats.
Jag hoppas du som läst detta har din "färdbiljett"
klar. Om inte kan du få det om du sticker in huvudet genom
Herrens biljettlucka och ödmjukt ber om den. Den är
redan betald av Jesus, så du behöver bara säga
till att du kommit för att hämta den. Ta emot den i
barnsligt enkel tro, så är den din - och du är
på väg till den himmelska staden.
___